Sejarah Candi Cangkuang Dalam Bahasa Sunda

CANDI DI JAWA KULON ANU MASIH SANGGUP AJEG BALIK

Cangkuang nyaéta ngaran hiji désa katut danau anu ngalingkung manéhna. Candi anu kapanggih sarta direkonstruksi di wewengkon kasebut saterusna ogé disebut Candi Cangkuang. Cangkuang kaasup Kacamatan Leles, Kabupatén Garut, Jawa Kulon.

Keletakan
Candi Cangkuang dinaungi ku tangkal-tangkal kolot sarta langka di luhur hiji pasir –pulau di tengah-tengah danau Cangkuang. Wewengkon ieu mangrupa ieu mangrupa hiji cekungan dina jangkungna ± 695 m di luhur permukaan sagara, dikelilingi pasir. Danau Cangkuang legana 6,5 Ha, loba diwuwuhan teratai sarta ganggang, mangrupa taman cai sarwa guna kawas pengairan sérang, perikanan, pemandian sarta séjén-séjén.

Pulo Cangkuang diwangun luhur bagian pasir sarta dataran pendék. Candi Cangkuang perenahna dina bagian pangluhurna, ayeuna dipapaésan pertamanan sarta hiji balé informasi, ogé aya pemakaman satempat. Dina bagian dataran pendék aya kampung adat anu disebut Kampung Pulo, diwangun luhur genep imah ancik sarta hiji langgar (mushola) sedengkeun di tengah-tengah aya halaman anu cukup lega. Pulo Cangkuang bisa dihontal ngaliwatan daratan, nyaéta jalan satapak di tengah persawahan atawa ngaliwatan jalan cai kalawan getek ti Désa Ciakar.

Riwayat Penemuan
Dina désémber 1966Drs. Uka Tjandrasasmita salaku ahli purbakala kabetot pikeun menelusuri sésa-sésa arca Déwa Siwa di Cangkuang kawas disebutkeun dina catetan-catetan lila (N.B.G warsih 1893 sarta R.O.D. warsih 1914). Tétéla anu kapanggih di pulo éta lain ngan Arca Siwa melainkan batu-batu urut wangunan candi anu dipaké minangka nisan-nisan kubur sarta ogé ambacak di sagala rupa tempat. Seletah dipigawé panalungtikan ku Lembaga Purbakala sarta Titilar Nasional babarengan para dosen sarta para mahasiswa ti Jakarta sarta Bandung kalawan mengumpukan batu-batu, ekskavasi (penggalian), penggambaran, penyusunan percabaan, sarta sauntuyan sawala ditampa sawatara kacindekan yén batu-batu éta mangrupa sésa wangunan candi. Konsentrasi batu-batu anu kapanggih perenahna di handapeun tangkal badag kalawan denah candi ukuranana 4,5 x 4,5 m.

Struktur Wangunan
Candi Cangkuang realtif ukuranana leutik, kalawan denah 4,5 x 4,5 m, luhur 8,5 m. Bahanana ti batu andesit. Kawas candi-candi anu séjén, Candi Cangkuang teridiri luhur tilu bagian nyaéta suku, awak, sarta hateup.
Dina awak candi aya rohang (dgatu garba) ukuranana 1,5 x 1,5 x 2 m kalawan arca Siwa anu numpakan lembu Nandi dina posisi anu has. Hateupna tumpang tilu berhias kemuncak nyarupaan lingga sarta simbar-simbar. Dinding berhias bingkai anu kosong tanpa relief. Sambungan batu hiji sarua séjén disusun kitu waé tanpa alur, takuk atawa tonjolan, sumawona batu pengunci sarua sakali euweuh. Kesederhanaan hiasan sarta téknik penyambungan batu ieu nurutkeun Ir. Ars. Sampurno S. (ahli Arsitektur purbakala) nandakeun yén pembuatan candi ieu masih dina tingkat mimiti.
Candi cangkuang nyaéta candi tunggal, henteu berkelompok kawas halna candi Prambanan.

Candi Cangkuang dina Sajarah
Nepi ka ayeuna tacan kapanggih bukti anu bisa mengaitkan Candi Cangkuang kalawan masarakat atawa karajaan nu tangtu. Data aerkeologis menunjukan yén saméméh pangaruh Hindu, di wewengkon Cangkuang sarta sakurilingna geus ngembang kabudayaan anu ngahasilkeun pakakas-pakakas mikrolit-obsidian, kapak/beliung batu, tembikar, pakakas-pakakas logam sarta wangunan ti susunan batu.
Candi Cangkuang sorangan mangrupa produksi budaya klasik anu dina wayah éta di Jawa Kulon sorangan geus ngembang karajaan Taruma dina tambo cina disebut To lo mo, saterusna Sun to (Sunda?) anu masih disebut-sebut nepi ka ahir abad ke-7.
Samentara arkeologis boga pamadegan yén ditilik ti wangun wangunan, Candi Cangkuang asalna ti abad 8, tapi menilik kesederhanaan hiasan sarta téknik pembuatannya sarta nginget baris warta Cina tersebbut teu pisan-pisan mustahil kirana Candi Cangkuang asalna ti abad ke-7. Sanggeus candi ieu runtuh sarta dilupakan jelema minangka wangunan suci ageman Hindu zamanpun baganti, tapi kekeramatannya masih dilestarikan dina wangun astana atawa petilasan inohong penyiar ageman Islam. Prosés kesinambungan budaya sarupa ieu umum urang jumpai dina sajarah kabudayaan urang.

Pelestarian sarta Pendayagunaan
Sanggeus dikaji ampir sapuluh warsih lilana, LPPN anu dina wayah éta dipingpin Dra. Ny. Satyawati Soeleiman boga pamadegan yén pemugaran sacara nyugemakeun mustahil, nginget bahanana ancik ±40% sarta di mana lokasi sarta nyanghareup manéhna sacara pasti tacan dipikanyaho. Lamun diingkeun terus, batu-batu baris beuki aus sarta loba anu leungit tanpa bisa dinikmati ku masarakat, mangka dipegatkeun pikeun direkonstruksi. Untunglah anu ±40% éta masih ngawakilan unsur-unsur sakumna bagian candi. Ngeunaan lokasina tentnunya di tempat konsentrasi batu. Soal nyanghareup disaluyukeun kalawan kabiasaan arah hadap candi, yaiut ka wétan (sanajan aya anu ka Kulon).
Warsih 1974 nepi ka 1977 rekonstruksi bisa diselesaikann. Hasilna bisa ditegakan deui hiji candi, cacak sacara arkeologis masih kurang mantap. Masih loba masalah anu perlu dipeupeuskeun, khusunya ku para arkeolog, tapi anu nyata Candi Cangkuang geus jadi milik masarakat sarta jadi cagar budaya nasional.
Peunteun sarta keindahannya kiwari geus loba memikat pihak sarta ogé geus milu memperkaya khasanah sasan wisata-budaya Indonésia. Jadi pancén aparat pamaréntah, khusunya Depdikbud satempat sarta kawajiban urang kabéh pikeun melestarikannya minangka objek studi, asal inspirasi sarta objek wisata-budaya anu baris berdampak pikeun kabéh pihak.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar